Petr Melechin rozhovor: Velký problém by například bylo, pokud by se vůbec nepodařilo realizovat Starship

Petr Melechin
Tentokrát na rozhovor kývl Petr Melechin majitel a šéfredaktor webu ElonX. V tomto rozhovoru jsme mu položili otázky týkající se budoucnosti SpaceX.
Má SpaceX v současné době nějaký třeba i nepřímý dopad na průzkum Marsu?
Řekl bych, že zatím moc ne. SpaceX už ale spolupracuje s NASA na návrhu prvních marsovských misí, má vybranou vhodnou oblast pro přistání Starship, a nejspíš i pracuje na vývoji technologií pro výrobu metanu a kyslíku na Marsu.
Je možné, že někdy SpaceX vstoupí na burzu? Vím, že se o tom mluvilo dřív i třeba ze strany zaměstnanců, ale jak to vypadá v dnešní době?
Možné to určitě je, ale v dohledné době to nebude. Elon Musk se do toho moc nehrne a v minulosti řekl, že k tomu nejspíš dojde až v době, kdy bude SpaceX relativně pravidelně létat na Mars.
Ještě předtím ale možná dojde k oddělení Starlinku do samostatné firmy, která by mohla vstoupit na burzu už za pár let.
Co SpaceX po Muskově smrti? Uvažuje se nad tím kdo by ho mohl nahradit?
Je možné, že Musk má nějakou představu o svém nástupci, ale nezaznamenal jsem, že by se k tomu někdy vyjadřoval. Myslím, že v případě jeho smrti by vedení SpaceX dočasně převzala současná provozní ředitelka Gwynne Shotwell, ale později by asi byl na pozici CEO dosazen někdo jiný.
Jak veliká by mohla být role SpaceX při cestě na Mars? Zajistí pouze dopravu nebo se na tomto celém budou podílet i nějakým jiným způsobem a jak bude vypadat samotný let na Mars?
SpaceX chce být v ideálním případě pouze dopravcem, který umožní relativně ekonomické cesty na Mars. SpaceX doufá, že se podaří navázat spolupráci s NASA či dalšími státními i soukromými organizacemi, ale pokud bude zpočátku problém sehnat partnery ochotné investovat do riskantních úvodních misí, firma je prý připravena vzít na sebe řešení všeho, co je potřeba pro vytvoření základny na Marsu.
Jako první by ale na Mars určitě letěl jen náklad. Než SpaceX poveze lidi, potřebuje natrénovat náročnou několikaměsíční cestu a hlavně komplikované přistání. Tyto testy však může zároveň využít k dopravě techniky a zásob na povrch Marsu, které pak využijí budoucí lidské posádky.
Zachová si SpaceX takovou tu jejich roli dopravce či zprostředkovatele a nebo by někdy mohla být reálná vědecká mise z jejich strany?
Myslím, že SpaceX přenechá vědu ostatním a bude se soustředit spíše na technickou stránku letů na Mars a související infrastrukturu.
Jaká je budoucnost Starbase?
Čím dál tím více to začíná vypadat, že základna bude sloužit spíše pro vývoj a testování Starship. Drtivá většina startů ale nespíš bude probíhat nejdříve z Floridy (SpaceX tam buduje dvě rampy) a později z mořských kosmodromů. Ty budou umístěny několik desítek kilometrů od pobřeží kvůli hluku, který by představoval problém, pokud se naplní vize, že Starship bude startovat mnohokrát denně.
Mohlo by SpaceX ještě i dnes něco úplně pohřbít?
Možné to určitě je, i když asi ne moc pravděpodobné. Velký prolbém by například bylo, pokud by se vůbec nepodařilo realizovat Starship jakou levnou a plně znovupoužitelnou raketu. To by pak mělo dopad i na Starlink, který je při použití raket Falcon na hraně ekonomičnosti, takže by nemohl v dohledné době generovat takové zisky, jaké si od projektu SpaceX slibuje.
Druhým rizikem může být to, že SpaceX se dostává do fáze, kdy pracuje na opravdu hodně různých projektech. Vyvíjí Starship, Raptor, provozuje Falcony a Dragony, buduje Starlink, vyvíjí družice pro armádu a NASA, organizuje turistické mise Crew Dragonu a bůh ví, do čeho dalšího se pustí v následujících letech. Tahle velká rozkročenost stojí hodně peněz a mohla by potenciálně přinést finanční problémy, pokud například nastane ekonomická krize a vytratí se současná ochota investorů financovat ambiciózní a drahé projekty SpaceX.
Jak by mohla SpaceX vypadat za 20 let?
To bych taky rád věděl. Je velmi obtížné předvídat něco tak vzdáleného, obzvlášť když vezmu v potaz, že SpaceX před 20 lety v podstatě ani neexistovalo. Za tu dobu toho firma zvládla neskutečně moc a věřím, že ji čeká zářná budoucnost, ale je těžké mít konkrétní představu. Navíc třeba oznámení Starlinku asi málokdo čekal dopředu, takže s nějakým takovým překvapením může SpaceX přijít i v následujících letech a zcela změnit svou trajektorii.
Ale pokud budu vycházet z toho, co SpaceX momentálně plánuje, dalo by se předpokládat, že za 20 let bude v provozu nějaký větší nástupce Starship, který bude pravidelně a spolehlivě létat minimálně na Měsíc a Mars a nějaká verze této rakety možná bude sloužit k rychlé dopravě po Zemi. Oproti tomu Falcony a Dragony už budou v té době dávno v důchodu. Starlink bude pokročilejší než dnes a bude jen jednou z mnoha satelitních megakonstelací poskytujících připojení k Internetu.
Jaký start SpaceX se ti nejvíce zaryl do paměti?
Z těch minulých jsem si hodně užil premiéru Falconu Heavy, protože člověk prostě běžně nemá možnost živě sledovat úplně první start nejsilnější rakety světa (navíc s Teslou ve špičce!).
Dále na mě hodně zapůsobil testovací let Starship SN8, což byl první start lodi Starship. Sledovat tenhle obří kolos v živém přenosu, jak dělá salta ve vzduchu, bylo opravdu něco neuvěřitelného a do té doby v kosmonautice naprosto bezprecentního.
A naše klasická otázka na kterou se zde ptáme každého. Jaký marsovský rover nebo sondu máš nejraději?
Asi Curiosity. Ne ani tak kvůli vědě, ale kvůli totálně nevšednímu způsobu přistání pomocí skycranu, který mi tehdy uhranul svou komplikovaností a zároveň elegancí. Dodnes nechápu, jak je možné, že se takhle šílené přistání podařilo na první pokus.
Petrovi děkujeme, že si našel čas na zodpovězení našich otázek.