Odstartovala nejsilnější raketa světa

Odstartovala nejsilnější raketa světa

SpaceX

Určitě jste zaznamenali, že 20. dubna v 15:33:11 našeho času, odstartovala z texaské základny Boca Chica raketa Super Heavy Starship. Nejsilnější, největší a nejtěžší raketa, jakou kdy lidstvo stvořilo. Spousta lidí sice tento pokus vnímala jako neúspěch, ale to jen na první pohled, což informacemi potvrdil Elon Musk, když na Twitteru pořádal schůzku s předplatiteli, kde informoval o aktuálních výsledcích letu a vyšetřování. Pojďme si dnes říci, proč byl tento Integrovaný letový test obrovský úspěch. Tento článek také zároveň ukončí naší třídílnou sérii o programu Super Heavy Starship v období prvního startu.

Nejdříve se ale podívejme na tento historický den hezky popořadě. V sedm hodin ráno našeho času, uzavřel šerif silnici vedoucí k rampě. Tím začal celý proces přípravy na start. Následně všichni zaměstnanci opustili areál startovní rampy a začala příprava na tankování. Zhruba dvě hodiny před startem odstartovala z letiště v Houstonu dvě letadla WB-57 od NASA, která měla start sledovat. V čase T-45 minut SpaceX spustila své vysílání ze startu a začala nám tak poskytovat krásné záběry na raketu. Vše probíhalo podle plánu a v čase T-40 sekund přišlo na řadu plánované pozastavení odpočtu. U Super Heavy Starship je možné odpočet do času T-10 sekund kdykoliv pozastavit a následně ho do patnácti minut znovu spustit. Po pár minutách byl odpočet znovu spuštěn a začal závěrečný odpočet T-10 sekund do startu. Nadšení zaměstnanců SpaceX bylo extrémní a přes jejich jásot nebylo slyšet prakticky nic. Raketa se odlepila od startovní rampy a již se třemi nefunkčními motory zamířila k obloze. Během letu přestalo pracovat několik dalších motorů a také hydraulická jednotka HPU, která zajišťuje vektorizaci tahu třinácti středových motorů. Celý let zakončila rotace celé sestavy a je obdivuhodné, že i přes extrémní síly, které na ni působily, se raketa nerozpadla. Co se týče startovní rampy, tak její stav byl dlouho diskutovaným tématem. Pár hodin po startu jsme se mohli podívat na první fotky rampy, především startovního stolu. Pod ním se objevil kráter o hloubce několika metrů a beton, který pod ním dříve byl doslova a do písmene zmizel. Tah motorů způsobil, že kusy kamenů, betonu a další suti létaly až několik stovek metrů daleko od rampy a srážely vše, co jim přišlo do cesty. Značnému poškození se tak nevyhnula ani orbitální palivová farma, integrační věž atd.

Toto byl zatím výčet toho, co se nepovedlo, ale pojďme se nyní podívat na úspěchy celého letu. Asi tím nejzásadnějším bylo nezničení startovní rampy explozí rakety. Druhým – raketa se vznesla ze startovní rampy. Třetím – raketa se dostala přes fázi Max-Q, neboli fázi největšího dynamického namáhání. Čtvrtým – raketa se i přes několik kotrmelců nerozpadla. To svědčí o velké pevnosti a odolnosti celé konstrukce. SpaceX z tohoto letu získala obrovské množství cenných dat, které využije k vylepšování hardwaru i softwaru pro další start. Překonání všech těchto milníků byl bezesporu obrovský úspěch a zaměstnanci SpaceX mají proč slavit.

Elon Musk také na schůzce s předplatiteli na Twitteru potvrdil a oznámil spoustu nových informací, co se týče stavu rampy i startu samotného. Jednou z prvních informací bylo, že tři motory skutečně nepracovaly už od samotného začátku. To ovšem bylo podle Muska při tomto pokusu v toleranci, jelikož minimální počet motorů, při kterém počítač start povolil bylo třicet. Hned po vzletu předvedla raketa takové sklouznutí do strany, velmi se podobající tomu, které předvedla Rocket 3.3, ovšem ne v tak extrémním měřítku. Podle Muska to nebylo plánované a tento podivný manévr byl způsoben nevyvážeností tahu, jelikož nepracovaly již tři motory, z toho dva se nacházely ve vnějším prstenci. V čase T+ 27 sekund mělo dojít k explozi jednoho motoru Raptor Boost s označením E19. Jeho exploze způsobila poškození ochranných krytů mezi motory E17, E18, E19 a E20. V čase T+ 62 sekund došlo k poškození dalších ochranných krytů, tentokrát u středového motoru E30, což jsme mohli vidět i na záběrech z přímého přenosu. V čase T+ 85 sekund mělo dojít ke ztrátě motoru E6 a ve stejný moment měla Super Heavy B7 přijít o možnost naklánění třinácti středových, čímž přišla o zásadní systém řízení letu.

Kombinace stále se posouvajícího těžiště směrem nahoru, nemožnost řízení a nedostatečný tah způsobila, že raketa začala rotovat a byl aktivován autodestrukční systém. Zde ale přišel závažný problém. Autodestrukční systém, který SpaceX nasadila na Super Heavy B7 a Starship S24 byl totiž tak slabý, že i po jeho aktivaci raketa dalších čtyřicet sekund pokračovala v letu, než se rozpadla. Musk na Twitteru sdělil, že do budoucna budou muset přidat více náloží a celý systém bude potřebovat recertifikaci. Tato jistá odolnost vůči autodestrukčnímu systému potvrzuje další Muskova slova, a to konkrétně o konstrukci rakety a její výdrži, která prý předčila očekávání. Dále Musk mluvil o separaci Starship během prvního letu, k níž nebyl vydán povel, jelikož počítače správně vyhodnotily, že raketa ještě není v dostatečné výšce a nemá dostatečnou rychlost, což by mohlo mít za následek, že se Starship S24 netrefí do vstupního bodu a do poměrně malé přistávací oblasti.

Dále se Musk rozpovídal o stavu startovní rampy. Co se týče kráteru pod startovním stolem, tak podle Muska nebyl problém v samotném betonu, ale spíše v podloží. Obrovský tah motorů způsobil stlačení písčitého podloží pod betonem. Ten se tak stále prohýbal až praskl a samozřejmě popraskaný beton neměl proti tahu třiceti Raptorů šanci. Roztříštěné kusy betonu létaly všude možně, ale prý neměly nijak poškodit motorovou sekci Super Heavy. Naštěstí by se toto divadlo ale nemělo při dalším startu opakovat, jelikož tou dobou bude pod startovním stolem instalována nová masivní ocelová deska, připojená k šesti nohám stolu, která bude navíc vodou chlazená. Co se týče příkopu pro spaliny, který by také celou situaci zlepšil, tak ten podle Muska není možné vybudovat a stejně se nejedná o cestu, kterou zvolili. Podle Muska by měla být integrační věž i startovní stůl v dobrém stavu a opravy by měly být dokončeny do 6-8 týdnů. Ale zde opět přišel na řadu Muskův optimismus, jelikož toto je absolutně nereálný časový horizont, který podle realistických odhadů několikrát delší. Mimo to také zmínil, že vertikální nádrže na palivové farmě budou nahrazeny horizontálními, tedy stejnými, které už teď slouží pro skladování metanu. Tato zásadní rekonstrukce palivové farmy, spojená s opravami a instalací kovové desky pod startovní stůl si vyžádá v lepším případě zhruba 4-6 měsíců, v tom horším i víc.

LabPadre

Zhruba na hodinové schůzce se Musk zmínil i o přípravách na druhý let. Na něj zamíří Super Heavy B9, která má oproti B7 mnoho vylepšení, jako jsou například motory s elektrickým systémem vektoru tahu. Výhoda tohoto systému narozdíl od současného hydraulického spočívá v tom, že žádný motor není závislý na společném systému, což se přesně SpaceX vymstilo u Super Heavy B7, kdy pravděpodobně porucha jednoho motoru zavinila selhání celého systému vektorizace. Dále bude mít Super Heavy B9 vylepšené ochranné kryty v motorové sekci. Ty byly na Super Heavy B7 dodělávány dodatečně, zatímco na B9 se s nimi počítalo od začátku. Musk si od nich slibuje větší odolnost. Prototyp Starship, který poletí při druhém pokusu zatím vybrán nebyl, ale údajně by o tom mělo být rozhodnuto tento týden. Poslední informací, kterou Musk ohledně druhého letu zmínil, bylo to, že délka zážehové sekvence se zkrátí ze současných 5 sekund na 2,5 sekundy a zároveň chce, aby se raketa vznesla z rampy rychleji. Nakonec Musk zmínil, že další schůzka na Twitteru bude za tři týdny, kde bude znovu informovat o nových výsledcích.

Jak jsem již zmínil, tak první start byl úspěch z několika důvodů. Především nebyla explozí rakety poškozena startovní rampa, což by způsobilo daleko větší zpoždění než aktuální poškození rampy. Zatím není jasné, kdy proběhne další let, ale teoreticky bychom se mohli dočkat na konci tohoto roku. Jedno je ale jisté. Chybami se člověk učí a přesně to samé platí i u SpaceX. Proběhne analýza získaných dat a upraví své další prototypy tak, aby šance na úspěch byla co největší, přičemž Musk stanovil cíl dalšího letu – Separaci Starship.

Zdroje: youtube.com

Obrázky: https://pbs.twimg.com/media/FuaQdoLWYAANufa?format=jpg&name=large

https://pbs.twimg.com/media/FuP1BW7X0AAs8_8?format=jpg&name=900×900

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kdo jsme

Naše webová adresa je: https://rudaplaneta.cz.

Média

Pokud na web nahráváte obrázky, měli byste se vyhnout nahrávání obrázků s vloženými údaji o poloze (EXIF GPS). Návštěvníci webu si mohou stáhnout a extrahovat jakákoli data o poloze z obrázků na webu.

Vložený obsah z jiných webových stránek

Články na tomto webu mohou obsahovat vložený obsah (např. videa, obrázky, články atd.). Vložený obsah z jiných webových stránek se chová úplně stejně, jako kdyby návštěvník navštívil jinou webovou stránku. Tyto webové stránky mohou shromažďovat údaje o vás, používat soubory cookie, vkládat další sledování třetích stran a monitorovat vaši interakci s tímto vloženým obsahem, včetně sledování vaší interakce s vloženým obsahem, pokud máte účet a jste na dané webové stránce přihlášeni.

Kam posíláme vaše údaje

Komentáře návštěvníků mohou být kontrolovány prostřednictvím služby automatické detekce spamu.
Save settings
Cookies settings